Távoktatás -Informatika-Technika tanár:Treuer Imre

Hol alszanak az álmos bitek? -A hálókártyán

 5.osztály-technika-tervezés

Minden online óra előtt nyisd meg a letöltött
technika és terevezés tankönyvedet!
A többi feladatot az órán kapod!

A könyv letölthető innen:
https://www.tankonyvkatalogus.hu/site/kiadvany/OH-TET05TA
Másold a fenti linket a keresősávba!

 

 

 

 

 

 

 

LECKE (szeptember24.)

 

Épületek

Egy kis bevezetés (olvassátok hangosan!)

A természetben az állatok is védelmet keresnek az időjárás viszontagságai és a ragadozók elől. A madarak fészket raknak, az erdei vadak a sűrű növényzet között, esetleg barlangokban, üregekben, lyukakban keresnek búvóhelyet. Ezeket a helyeket rendszeresen felkeresik, féltékenyen őrzik; azaz már az állatok is választanak maguknak lakóhelyet. A vadászó, gyűjtögető ősember is ilyen helyeken keresett magának először hajlékot. Az építészet akkor kezdődött, amikor lombokból sátrat készített az eső ellen, és szélfogót a légáram elterelésére. Ezektől a kezdeti lépésektől, ame­lyek a test védelmét célozták, hosszú út vezetett a mai házakhoz, melyek feladata lényegében ma is ugyanez.(hangos olvasás vége)

 

 Feladat:Olvassatok el némán kétszer a következő 3 bekezdést!

A ház egy falakkal körülvett, tetővel lefedett zárt tér. A háznak van ajtaja és ablaka. Az ajtókat és az ablakokat összefoglaló néven nyílászáróknak nevezik. Ezek biztosítják, hogy a ház zárható legyen, és védelmet nyújtson a külsô hatások (például az időjárás, a hívatlan látogatók) ellen.A lakás fogalmát még nehezebb meghatározni, pedig mindenki tudja, hogy ez az a hely, ahol „otthon” vagyunk. Itt alszunk, pihenünk, vendégeket fogadunk, a dolgainkat tároljuk, tisztálkodunk, étkezünk.

Ha röviden akarunk fogalmazni, a lakás az a hely, ahol az emberek a testi épségüknek, az egészségüknek és az anyagi javaiknak megvédése céljából alkalmas módon berendezkednek.

 Azokat a házakat, melyekben lakások vannak, lakóháznak nevezik.Mivel egy lakásban általában egy család él együtt, annak a lakóházaknak, melyben csak egy lakás van, családi ház a neve.

 

1,Feladat(füzetben dolgozz!): Írj  6 kérdést a fenti szövegről!

Tegyétek fel egymásnak a kérdéseiteket!

 2.FELADAT( Füzetben dolgozz!):

Keress az interneten lakás meghatározásokat! Hasonlítsd össze, hogy mennyiben jelent mást ez a fogalom egy jogász és egy építész számára!

lakas01.png

lakas02.png

lakas03.png

3.FELADAT( Füzetben dolgozz!)

Próbáld megbecsülni, hogy melyik épületben(fenti 3 kép) hány lakás lehet! Írd le hogyan számoltál?

 

A lakás közvetlen környezete

A lakás közvetlen környezete: az épület, az épületen belüli közös területek, az udvar a rajta található melléképületekkel és a kert.

 

Beszéljük meg a kérdéseket!

a. Milyen területek lehetnek egy lakóépületben, amelyek nem részei a lakásnak?

b. Milyen melléképületeket ismersz?

4.FELADAT( Füzetben dolgozz!):

Járd körbe gondolatban az iskolád épületét és írd le azokat az árulkodó jeleket, amelyekből egy idegen számára is kiderül, hogy az nem egy lakóépület, hanem iskola.

REMÉLEM ILYEN DOLGOKRA GONDOLTÁL:

A legegyértelműbb jel bizonyára egy tábla, amelyre fel van írva az iskola neve. Lehet, hogy ez a bejárat felett olvasható. Egy épület alakját, nagyságát az alapvető feladata határozza meg. Egy iskola alapterülete nagyobb, mint egy lakóépületé. Általában sokkal szélesebb, mint amilyen magas. Az iskolaépület gyakran szimmetrikus.

Egy ház külső képét a homlokzat és a nyílászárók (ajtók, ablakok) helye, kialakítása határozza meg. Az iskolák kapuja sokkal szélesebb, mint egy lakóházé. Sok egyforma, egymáshoz közeli ablaka van. Az ablaküvegek sokszor a gyerekek által készített díszekkel vannak dekorálva.

Az iskola udvarán nagyon sok, közel egykorú gyerek játszik. Van sportudvara.  

A homlokzat az épületnek utcára, udvarra vagy kertre néző, általában nyílásokkal áttört fala. Szabadon álló épületnek négy homlokzata van. Ezek közül az utca felé nézô „legdíszesebb” a főhomlokzat. Legtöbbször a bejárat is a főhomlokzaton van.

Az épület megjelenését, hangulatát befolyásolja a tető, mely lehet magas vagy lapos. A magas tető legfontosabb típusai az alábbi ábrán láthatóak:

lakas04.png

nyeregtető              félnyeregtető          kontytető              sátortető

 5. Feladat(füzetben dolgozz!): Rajzold le a nyeregtetőt és a kontytetőt felülnézetből!

SZORGALMI: Mindegyik tető felülnézeti rajza!
Házi feladat: a szobád felülnézeti rajza!

 

 

 

 

LECKE (június 4-14.)

Tananyag: ismétlés-- műszaki ábrázolás.
Szerkeszd meg otthon a paint programban a tankönyv 55.oldalán az alsó rajzot!
Minden vonalat és szöveget pont úgy ahogy ott van.
Próbáld meg tartani az arányokat!
A feladatot csak azoknak kell küldeni akiket kiértesítek!
utolso.jpg

LECKE (május 18-29.)

Nézd meg a videót és jegyzeteld le a füzetedbe hány közlekedési eszközt láttál?

 

LECKE .(május 7-május 14.)

 

 A vízi közlekedés .
Maradunk ennél a témánál.
Az ókori Fönícia:
A föníciaiak voltak az ókor legjobb hajóépítői. Az összeomló krétai hatalom helyét átvéve előbb a Földközi-tenger keleti medencéjére terjesztették ki befolyásukat, majd folyamatosan előretörtek nyugat és az Indiai-óceán felé is. i. e. 1100-ban megalapították Gader városát, 814-ben Karthágót.
Tudásukat rendszeresen igénybe vették a Föníciát meghódító, alapvetően szárazföldi beállítottságú birodalmak, mint az asszírok vagy a perzsák.
Hajóik kiválóságát jelzi, hogy i. e. 500 körül Hanno pun hadvezér 60 hajóból álló flottájával feltárta Nyugat-Afrika partvidékét egészen Kamerunig. Hasonló útra vállalkozott Himilkó Karthágói hajós is i. e. 525 körül, amikor Nyugat-Európa partjai mentén eljutott az ónban gazdag Britanniáig.

Az ókori Görögország
A görögöknél is kétféle hajótípust különböztethetünk meg:
-a gyors járású evezős gályákat,
-a vitorlás teherhajókat.
A teherhajók általában 10-20 méter hosszú, egy-, ritkábban kétárbócos hajók voltak, árbóconként egy-egy négyszögletes vitorlával.
A gályák közül először az egy evezősoros (monera), ötven evezős (pentekontera) típus terjedt el. Ennek hossza kb. 25 méter, szélessége 3 méter lehetett. A monerák áruszállításra is alkalmasak voltak.
Később a sebesség fokozása érdekében föníciai mintára áttértek a többevezősoros hajók (diérész, triérész) építésére. A felsőbb evezősorok hatékonyságát jelentősen növelte az evezőszekrények alkalmazása. Egy korintoszi hajóács, Ameinoklész alkalmazta őket először i. e. 704 körül. Így terjedt el előbb a kétevezősoros diera majd a görög-perzsa háborúk idején a triera.

Az ókori Róma:
A „hajózni kell, élni nem” szólás kiemeli a hajózás szerepét Róma nagyhatalmi pozíciójának elérésében és fenntartásában, valamint gazdasági életében. A görögökhöz hasonlóan a Római Birodalomban is használtak külön hadi- és teherhajótípusokat.
A rómaiak az első pun háború idején (i. e. 3. század) építettek először hajókat, melyeket a karthágóiaktól másoltak. Rövid idő alatt hatalmas flottát építettek. A legenda szerint egy partra sodródott karthágói ötevezősoros hadihajó mintájára építették meg 100 hajós flottájukat. A hajókat továbbfejlesztették, csapóhidat (corvust) helyeztek a hajóra.
A két- és háromevezősoros hajótípusokat is átvették a görögöktől birema illetve trirema néven.
Később a rómaiak a kisebb hajókat részesítették előnyben a harctéren, és a nagy többevezősoros hadihajókat felváltották az egy evezősoros liburnák. A két dunai hadiflotta is a liburna folyami változatára épült.
A fürge mozgású hajók evezősei rendszerint rabszolgák és hadifoglyok voltak, akiket az evezőhöz láncoltak, hogy ne tudjanak elmenekülni.


 

 

 

 

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 14
Tegnapi: 6
Heti: 32
Havi: 145
Össz.: 34 319

Látogatottság növelés
Oldal: 5.o.technika és tervezés
Távoktatás -Informatika-Technika tanár:Treuer Imre - © 2008 - 2024 - treuerportal.hupont.hu

A HuPont.hu segítségével egyszerű a honlap készítés! Programozói tudás nélkül is: Honlap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »