5.osztály-Digitális kultúra
A tankönyv letölthető innen:
https://www.tankonyvkatalogus.hu/site/kiadvany/OH-DIG05TA
Tananyag 2023.május 17- 24-ig
Bevezetés a robotikába:
A robot egy elektromechanikai szerkezet, amely előzetes programozás alapján képes különböző feladatok végrehajtására. Lehet közvetlen emberi irányítás alatt (mint a Space Shuttle robotkarja), de önállóan is végezheti a munkáját egy számítógép felügyeletére bízva.
A robotokkal rendszerint olyan munkákat végeztetnek, amelyek túl veszélyesek vagy túl nehezek az ember számára (például nukleáris hulladék megsemmisítése) vagy egyszerűen túl monoton, de nagy pontossággal végrehajtandó feladat, ezért egy robot sokkal nagyobb biztonsággal képes elvégezni, mint az emberek (például a járműgyártás területén). Robotokat hadi célokra is felhasználnak. A katonai célokra készült robotok feladata általában felderítés.
A robot szó szláv eredetű: a robota szóból ered, aminek jelentése szolgamunka.
A robotok gyakori szereplői a sci-fi filmeknek, könyveknek, sorozatoknak. Feltűnhetnek gonosz szerepben, az emberiség elpusztítására törekedve, de találunk jó robotokat is.
A fejlesztések érzékeltetésére, bemutatására számos olyan robot született, melyeknek ipari, gazdasági hasznuk nincs, ám működésük látványos, a nagyközönség figyelmét is le tudják kötni. Ezek jellemzően valamilyen állatra, vagy emberre hasonlító, mesterséges intelligenciával rendelkező termékek, melyek értékesítésével is megpróbálkoztak a különböző vállalatok.
FELADAT:lleszd be az alábbi linket a keresősávba:
https://nyitok.hu/leckek/60,89,1291#q=,s=14
Nézegesd és próbálgasd az oldal lehetőségeit!
Tananyag .
Figyelmesen olvasd el a tankönyv 73-74.oldalát amely a közösségi oldalakról és a chatelésről szólnak!
Old meg a tankönyv 77.oldal 2-es és 3-as feladatát a füzetbe!
Nézd meg a videót!
Feladat: A videó alapján készíts jegyzetet a közösségi oldalak jellemzőiről! Dolgozz a füzetedben!(nem beadandó!)
Válaszolj a kérdésekre!
Kik voltak az első „fórumozók”?
Mit nevezünk internetes fórumnak?
Mik alapján bontják fel a fórumok a tartalmat?
Hol találhatóak a hozzászólások?
Milyen társalgási forma a chat?
Mi a feltétele a beszélgetés létrejöttének?
Mi az egyik legjellemzőbb eleme a chatelésnek?
Mit fejeznek ki a rövidítések?
Mik a hangulatjelek és miért használjuk őket?
Milyen íratlan szabályokat kell betartani a chateléskor?
Mikor használjuk a csupa nagybetűs szöveget?
Mit jelent a spam?
Milyen csoportokat alkotnak a közösségi oldalak használói?
Ki a moderátor, operátor, adminisztrátor?
__________________________________________
A fórum egy olyan webhely, amely egy kommunikációs platformot biztosít közös érdeklődésű emberek számára. Egy fórum felhasználói megoszthatják egymással tapasztalataikat és véleményeiket egy vagy több témakörrel kapcsolatban, illetve kérdéseket tehetnek fel, vagy válaszolhatnak meg. Manapság már szinte minden létező témára találni legalább egy fórumot.
A fórumok felhasználóinak általában valami mondanivalójuk van, esetleg egy témában szeretnének kérdéseket feltenni. Ezt megtehetik egy teljesen új kijelentés/kérdés posztolásával, vagy hozzászólhatnak egy már meglévő beszélgetéshez. Ezen posztok, hozzászólások és válaszok összességét topikoknak nevezzük. A topikokat általában különböző kategóriákba sorolják, amely kategóriák között a felhasználók a fórum kezdőlapján válogathatnak. A kategóriák több alkategóriát is tartalmazhatnak az összetettebb, vagy több témakört felölelő fórumokon._
Chat
A chat (ejtsd: cset, magyarul: csevegés) olyan társalgási forma, amely 2 vagy több ember között online (leggyakrabban az interneten keresztül) történik. A publikus chatcsatornákon túl azonnali üzenetküldő alkalmazásokat is igénybe lehet venni, melyek egyik fontos tulajdonsága, hogy a partnerek csak kölcsönös jóváhagyás útján tudnak kommunikálni._______________________________________
Tananyag.
Figyelmesen olvasd el a tankönyvben az:
Online kommunikáció fejezetét!(tk71-72)
Válaszolj a kérdésekre!(füzetben vagy egy word fájlban):
Mi a levélküldés leggyorsabb lehetősége?
Írj le 2 olyan szolgáltató nevét, amik lehetővé teszik az e-levelezést!
Működik-e az e-levelezés telefonon?
Gyorsabb-e az elektronikusan elküldött levél a hagyományosnál?
Mire van szükségünk ha „elektronikusan” akarunk levelezni?
Hány részből áll az emailcím?
Milyen legyen a belépési jelszavunk?
Miket találunk a bejövő levelek menüben?
Mik a piszkozatok?
Mik a spamok?
Mit kell tennünk az ismeretlen feladótól kapott levelekkel?
Milyen szabályokat tartunk be akkor is ha emailt írunk?
Melyek az email-ek 2 nagy csoportja?
A videó szorosan kapcsolódik az elektronikus levelezés tananyaghoz.
Nézd végig figyelmesen!
Tananyag.
Olvasd el figyelmesen a tananyagot!
A digitális kommunikáció során digitális lábnyomot hagyunk magunk után. Minden, amit teszünk, eltárolódik. Vannak olyan nyomok, amelyeket tudatosan hagyunk a neten (ilyenek a bejegyzések a közösségi oldalakon, képek az Instagramon), vannak olyanok, amiket nem tudatosan (például internetes kereséseinkről, meglátogatott weboldalakról keletkeznek, vagy egyszerűen mások teszik fel rólunk, amire nem adtunk engedélyt).
Beadandó nincs a anyagból kérdőív készül majd!!!
Tananyag.
A tankönyv 63-64.oldalán található a tananyag.
1.Feladat: Nézd meg figyelmesen a videót!
Válaszolj a kérdésekre a videó nézése közben vagy után!(a füzetedben dolgozz!):
1. Mi az a böngésző?
2. Mit csinál egy böngésző?
3. Miket jelenít meg a böngésző?
4. Írj le 3 ismert böngészőt!
5. Honnan ismerem meg az oldalon található linkeket?
6. Tudok-e képet lementeni a weboldalról?
7. Mit kell megnyomni az oldal frissítéséhez?
8. Mire jó a kedvencek menü?
9. Le lehet-e menteni a weboldalt?
_____________________________________________
Tananyag.
Elméleti tananyag:
[Az 5. osztályos digitális kultúra tankönyv letölthető!]
Letöltés innen:(be kell illeszteni a keresősávba)
https://www.tankonyvkatalogus.hu/site/kiadvany/OH-DIG05TA
Gondolkozz el!
1. Milyen hétköznapi ügyeket tudunk az interneten elintézni?
2. Miben segíti az életünket az internet?
Válaszolj a kérdésekre a füzetedben!
Beadandó nincs!
_________________________________________
Tananyag 2020_szeptember 21.
Feladatok:
1, Olvasd el 2* az itt található tananyagot!
2, Írj 8 kérdést az anyaggal kapcsolatban a füzetedbe!
3, A billentyűzet gyakorlásaként nyisd meg a Pc Petit a gépen és addig dolgozz az ismételjünk--gépeljünk oldalon amíg meg nem jelenik a zöld értékelő panel!...Írd le a pontszámodat és a hibaszámot a füzetedbe!
A Windows a Microsoft cég fejlesztette operációs rendszer, ami lehetővé teszi, hogy használni tudd a hardver eszközöket - tehát magát a számítógépet és a hozzá csatlakoztatott eszközöket - és futtatja a programokat amivel a gépen dolgozol.
A Windows képernyő felépítése
•Asztal
Ha egy bekapcsolt számítógép elé ülsz, egy szép, színes, a teljes képernyőt kitöltő képet láthatsz. Ezen a képen apró ábrákat fedezhetsz fel. A nagy színes kép neve asztal, a rajta található képecskék az ikonok.
•Tálca
Alapbeállításként a képernyő alsó részén elhelyezkedő színes sáv. Gombok találhatóak rajta (balról-jobbra), ha ráviszed az egeret kiírja, melyik mit csinál. A tálca fogd és vidd technikával áthelyezhető.
Az asztal ikonjai
Az ikon szó képet jelent. Mindegyik ikon alatt szöveget olvashatsz, ez az ikon neve. Több fajtája van:
Parancsikon: a bal alsó sarkában egy kis nyíl van, kettőt kattintva rajtuk programokat indíthatunk.
Könyvtár: más néven mappa. Alapból sárga színű, irattároló formájú. Ez egy gyűjtőhely, ebben még több „dolgot” találsz, akár még további mappákat is. Te is létrehozhatsz saját magadnak ilyet.
Fájl: adatok halmaza (a könyvtárban ő maga a könyv), állománynak is nevezik. Az ikonja segít elárulni milyen típusú könyvről/fájlról van szó, például ami szövegszerkesztővel készült annak a képen látható ikonja van.
A Windows magyarul ablakokat jelent, ezekben dolgozunk. Minden program ablakban nyílik meg,ezeknek a következő részei vannak:
1 – Ablak
2 – Menüsor
3 – Lecsuk - Tálcára helyez
4 – Átméretezés
5 – Bezárás
6, 7 – Függőleges/vízszintes csúszka vagy gördítő sáv
8 - Ablakkeret
LECKE (június 2-14.)
Nézd meg alaposan a videókat és szerkeszd meg a tartalmukat egy diabemutatóban!
A két videóval összefoglaljuk az eddigieket.
Előzetes feladatként tölts le egy kerékpárról képet oldalnézetben(az első videón látni fogod).
A feladatot annak kell beküldeni akit értesítek!
LECKE (május 18-29.)
Tananyag: Szövegek a bemutatóban
Nézd meg figyelmesen többször is a videót!
Feladat(nem beadandó):
Készíts te is egy 3 diából álló bemutatót amin használod a beépített és a videóban is bemutatott formázási lehetőségeket.
1.dia:neved
2.dia:iskolád
3.dia:lakhelyed neve
A szöveg mindhárom dián más formátumú legyen!
A bemutatót mentsd el az otthoni mappádba!
LECKE (ÁPR.27-május 15.)
Figyelmesen nézd meg többször az itt látható videót!
Próbáld meg elkészíteni a vonatot!
A kerekekről részletes magyarázatot kapsz a videóban.
Ha sikerült a vonat rajza, várom ide a megoldásokat:
treuer@citromail.hu